Lotus Travel
Nytt koncept för resebyråResebyrån Lotus Travel tar sina resenärer till Asien och noga utvalda platser i övriga världen. Vårt arbete tillsammans har innehållit allt från visuell identitet och varumärkesplattform till webbdesign, marknadsföring, content-produktion och mer därtill. Det har varit en färd genom flera verksamhetsområden, Asiens alla smultronställen och japansk kalligrafi som resulterat i ett koncept som ger målgruppen en försmak av Lotus-upplevelsen.
Resebyrån Lotus Travel tar sina resenärer till Asien och noga utvalda platser i övriga världen. Vårt arbete tillsammans har innehållit allt från visuell identitet och varumärkesplattform till webbdesign, marknadsföring, content-produktion och mer därtill. Det har varit en färd genom flera verksamhetsområden, Asiens alla smultronställen och japansk kalligrafi som resulterat i ett koncept som ger målgruppen en försmak av Lotus-upplevelsen.
Ny webbplats, förnyat varumärke och marknadsaktiviteter
Vårt arbete tillsammans med Lotus Travel började i deras behov av en tydligare och mer lättnavigerad webbplats bättre anpassad för deras användare. Men ganska snabbt växte projektet. Förutom att designa och utveckla en ny webbplats tog vi också tag i Lotus Travels grafiska profil och varumärkesplattform. Dessa behövde stärka deras position som en väldigt erfaren researrangör och Asienexpert. I takt med att vi arbetade på med dessa uppdrag började vi också hantera allt fler uppdrag åt Lotus, och vi har bland annat fått agera spindel i nätet i flera delar av deras marknadsarbete.
Japansk kalligrafi för igenkänning
Med avstamp i Lotus behov, utmaningar, målgrupper och önskade varumärkespositionering kunde vi göra rätt insatser i vårt arbete. Den stora mängden information om resor, platser och upplevelser som fanns på deras dåvarande webbplats behövde bland annat stöpas om i en bättre och mer användarvänlig sidstruktur. Och kläs i en ny kostym som linjerade med det nya kommande varumärket.
Vi arbetade oss igenom vision, mission, kärnvärden, tonalitet och brand story. Vi såg till att justera och utöka färgpaletten i den grafiska profilen så att den skulle linjera bättre med vilka Lotus Travel är och hur de vill uppfattas. För att framhäva deras position som Asienexpert – och för att undvika att göra det på ett alltför stereotypt sätt – lät vi oss inspireras av japansk kalligrafi (shodō). Vi skapade ett bibliotek med penseldrag som vi kopplade till varumärkets värdeord, och idag är dessa penseldrag ett starkt inslag i varumärkets profil och skapar igenkänning i alla kanaler.
Ett löpande arbete
Idag har vi tagit oss nästan ett helt varv runt Lotus-klotet. Efter varumärkesarbetet och lanseringen av den nya webbplatsen har vi arbetat löpande med Lotus digitala marknadsföring och då och då har vi även gjort print-annonser i olika format och för olika uppslag. En stor del av det löpande arbetet har även inneburit arbete med varumärkets sociala medier och Lotus Stories; Lotus blogg och en viktig plattform som används för att inspirera, berätta om alla äventyr och platser och visa på all den kunskap som företaget har. Besök lotustravel.se
