9 konkreta tips för marknadsavdelningar i coronakrisen

Många företag genomför nu en balansakt i krishantering. Man kanske tvingas dra ner på delar av sin verksamhet och då står marknadsföringen ofta först på listan. Men måste man sluta med marknadsarbetet, eller finns det anledning att trots nedskärningar fortsätta kommunicera fast på ett smartare sätt?

De som jobbar direkt, eller indirekt mot de mest drabbade branscherna har störst utmaningar, och kan bli tvungna att permittera eller säga upp personal för att så snabbt som möjligt säkerställa överlevnad. Bäst är naturligtvis om marknadsarbetet kan fortlöpa och anpassas till situationen. Men vad gör man när man inte har personal eller kompetens att driva det vidare?
Här gäller det för marknadsavdelningen att vara lite extra kreativ och effektiv. I tider när många arbetar hemifrån antar vi att fler ägnar ännu mer tid till att vara uppkopplade och bör därför i större utsträckning vara tillgängliga på mail och sociala medier. Webbplatsen spelar en central roll i många organisationers kriskommunikation. Våra förslag nedan är därför fokuserade på webben och digitala kanaler. I det fall man skurit ner på marknadsavdelningen måste fler från företaget i stort hjälpas åt.

9 förslag till marknadsarbete i kristider:

  1. Content recycling
    – Återanvänd content ni tidigare använt i andra sammanhang och publicera som artiklar eller content offers på er webbplats.
  2. Avsmalna er annonsering
    – Ställ in er annonsering till att riktas mot för tillfället relevanta målgrupper snarare än att endast dra ner budgeten överlag.
  3. Arbeta med sociala medier
    – Att dela artiklar på Linkedin, Facebook etc är gratis. Om alla på företaget hjälper till att dela era artiklar får det spridning utan att ni behöver betala för annonsering.
  4. Arbeta med beeswarming
    – Detta innebär att alla medarbetare går in på Linkedin-profiler som ni tycker är intressanta. I samband med att någon sträcker ut en hand till personen känner denne att den har fått uppmärksamhet när ett stort antal besökare från samma arbetsplats besökt profilen.
  5. Update content
    – Gammalt content kan få nytt liv och aktualiseras med enkla medel. Addera info om saker som händer just nu och byt ut inaktuellt innehåll i gamla artiklar.
  6. Vara aktiv på SoMe 
    – Kommentera på andras inlägg som är intressanta för ert företag eller bransch på LinkedIn. Aktivitet på sociala medier syns för andra människor och kan ge ringar på vattnet.
  7. Var intressanta på SoMe
    – Finns det information som bara ni sitter på som vore av intresse för era kunder, företag, eller landet i stort?
  8. E-mailkampanjer
    – Skicka era hjälpsamma artiklar till ert nätverk via e-post. Billigt och mätbart.
  9. Se över lojalitetsprogram
    – Finns det något extra ni kan göra för att hjälpa era nuvarande kunder? Medlemserbjudanden, digitalt medlemskap, större rabatt för längre commitment etc.

Läs även: Ert varumärke i en krissituation

Dazy ett komplement till marknadsavdelningen

Vi är en fullservicebyrå som kan ta hand om hela, eller delar av era digitala visioner — från varumärke och kommunikation, till tekniska plattformar, marknadsföring och analys. Eller lite mer specificerat:

  • Strategi och rådgivning
  • Koncept- och varumärkesutveckling
  • Digital marknadsföring och konvertering
  • Sökmotoroptimering, e-post och sociala medier
  • Grafisk produktion för digitalt och print
  • Webbproduktion och vidareutveckling
  • Apputveckling
  • Copywriting (webb, sociala medier, internkommunikation etc)
  • Innehållsproduktion (foto, video, grafik, rörligt)
  • Inbound marketing & marketing automation
  • Analys och utvärdering
  • Aktiv förvaltning och premium hosting av webbplatser
  • Utbildningar för er personal
Röda tråden

Kan vi hjälpa er på något sätt?


Hör av er så berättar vi mer!

Ladda ner vår guide och checklista inför byråupphandling här! Ladda ner här