Sociala medier- Marknadsför er där kunderna befinner sig

Om ni vill att ert företag ska växa med hjälp av digital marknadsföring, är det en god idé att finnas på de plattformar som era kunder befinner sig på, nämligen sociala medier.

Vi börjar med några tips innan vi går igenom de populäraste plattformarna och ser vilka sociala medier som passar för ert företag, oavsett om ni precis just börjat eller om ni vill utöka er befintliga digitala närvaro.

  1. Börja med er publik

    Vilken persona eller målgrupp ni har är den absolut viktigaste faktorn när ni ska välja en plattform för sociala medier. Inget annat spelar roll, inte ens storlek på publik om er publik inte är aktiv på kanalen. Facebook har t ex flest aktiva användare, men om er publik vistas på t ex Instagram eller Linkedin så är det där ni behöver vara.

  2. Tänk på hur ni själva fungerar

    Vad har ni för varumärkespersonlighet, produkterna eller tjänster ni säljer. Allt påverkar valet av plattform. Facebook och Instagram är mer familj- och vänrelationer och för försäljning mot konsumenter, LinkedIn är mer inriktade mot professionella och B2B-försäljning. TikTok och Snapchat, där befinner sig den yngre målgruppen. Twitter är huvudsakligen fyllt av opinionsbildare, journalister och politiker.

  3. Gör en analys över er bransch och konkurrenter

    Då får ni veta vilka plattformar de använder och om det fungerar eller inte; hur engagerade följarna är, vad gör de bra och vad kan ni göra bättre?

  4. Förstå de olika plattformarna och deras användningsområde

    Varje plattform har sin egen personlighet och sätt att kommunicera och alla kanaler passar inte alla.

  5. Sist men inte minst

    Fundera över era tillgängliga resurser. Det tar mycket tid att hantera sociala medier och skapa engagemang hos följarna. Den måste skötas regelbundet för att din målgrupp ska vilja komma tillbaka till er. För att lyckas behöver ni ha regelbundenhet och rutiner, samt någon som är ansvarig.

 

De olika plattformarna och vad som utmärker dem:

Facebook Instagram LinkedIn TikTok Snapchat Twitter

Facebook

Facebook är den populäraste sociala medier plattformen och är ett utmärkt sätt att integrera med sin målmarknad. Speciellt när det finns mer än 2,5 miljard aktiva användare på Facebook varje månad som i snitt använder plattformen minst 40 minuter om dagen.

Så finns ni inte på Facebook för att få kontakt med folk så bör ni allvarligt överväga det, för annars går ni miste om ett bra sätt att engagera och få kontakt med era perfekta kunder. Facebookannonser spelar en sådan viktig roll i er övergripande digitala marknadsföring genom att öka medvetenheten om ert varumärke.

En av de största anledningarna till att företag annonserar på Facebook är att det finns ett brett spektrum av demografiska inriktningar. Om ni är ett nytt företag som inte har en kontaktlista för att rikta in er på ännu, kan ni istället börja rikta in er på helt nya kunder.

Ytterligare en anledning att annonsera på Facebook är att ni kan använda remarketing mot era tidigare besökare från din webbplats, använt din mobilapp eller gett er sin e-postadress. Eftersom de redan är bekanta med ert företag är det mer troligt att de laddar ner ert innehåll, startar en gratis provperiod eller köper din tjänst eller vara.

En fördel med Facebook är att ni kan sätta annonsmål som passar företagets affärsmål. Detta är bra för företag som vill prioritera olika resultat för sina annonser. Ni kanske vill driva engagemang, mer webbtrafik, leadgenerering etc.

Facebook har även den högsta ROAS för detaljhandeln mot någon annan social plattform.

Jämförelse med andra sociala mediasajter är det mer sannolikt att användaren klickar på annonsen de ser i sitt Facebook flöde, vilket gör det till en mycket fördelaktig plats att investera er annonsbudget på.
Facebook annonsering är också prisvärt och kan vara billigare än traditionell reklam då ni kan marknadsföra er direkt mot rätt målgrupp, men det kan också bli väldigt dyrt om ni inte har ett team med kunskaper och erfarenheter som ser över ert konto regelbundet.  Verktyget kan också kännas krångligt och har ni inte tiden att lära er annonsera effektivt på Facebook så bör ni överväga att ta hjälp av en digital marknadsföringsbyrå.

Organiska flöden

Organiska flödet på Facebook är användare som ser ert innehåll utan att ni betalar för det. Organiska flödet har de senaste åren minskat rejält i synlighet och man når nu ungefär 5% av sina följare beroende på hur engagerade dina följare är. Detta beror på att det är mycket mer innehåll som publiceras och att Facebooks algoritmer tillhandahåller det mest relevanta innehållet för varje användare. Det är därför så viktigt att leda in trafiken och öka visningar med betald annonsering. Betald annonsering skapar därför också bättre engagemang och konverteringar än det organiska flödet.

Instagram

Instagram har över 1 miljard aktiva användare i månaden och är perfekt för er som vill boosta varumärkeskännedom, öka kundnöjdhet, följa er kampanjframgång och bygga en organisk följarskara.

För medan människor går ut på sociala medier för att kommunicera med vänner och familj, se vad kändisar har för sig, tips och trick, så kollar de även in vilka märken som delas. Ca 200 miljoner Instagram-användare besöker minst en företagsprofil om dagen och 81% använder plattformen för att undersöka produkter och tjänster. Instagram är också den plattformen som har flest användare direkt efter Facebook.

Instagram har utvecklats från att vara en app för att enbart dela bilder till en multifunktionell app. Nu kan användarna även dela filmklipp, IGTV för längre filmer, shopping, annonser, Stories.

Betald annonsering på Instagram är ett fantastiskt sätt att nå en bredare publik, öka trovärdigheten och öka försäljning. Annonserna är heller inte påträngande och är då mindre benägna att irritera din målgrupp. Här har man också högsta engagemangsgrad av alla plattformar, men det är viktigt att ens produktbilder och videos är visuellt engagerade så de kan hjälpa till att driva köp.

Då Facebook och Instagram ingår i samma koncern så är det enkelt att marknadsföra sig på båda plattformarna samtidigt genom samma verktyg. Man når också sin målgrupp på ett effektivt sätt genom segmentering som är baserat på data från båda plattformarna.

På samma sätt som Facebook så kan man annonsera mot personer som redan visat intresse, så kallad remarketing, för ert företag genom att visa specifika annonser mot de som besökt t.ex er webbplats. Ni kan också samla data från när ni skapat era första annonser och sen rikta de nya mot de som integrerar med era annonser.

Instagram shopping

Nu när Instagram också gjort shopping mer framträdande på plattformen, trycker 130 miljoner användare på shoppinginlägg varje månad.  Plattformen kan vara en avgörande nyckel till din framgång eftersom det är obestridligt och för närvarande den mest shoppingcentrerande plattformen för sociala medier. Det är bra att betrakta Instagram som en del av din holistiska marknadsföringsstrategi.

Linkedin

LinkedIn är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg för B2B-företag för att bygga leads, öka försäljning, vara en del av industrins närvaro på sociala medier och mycket mer. Plattformen har över 660 miljoner registrerade användare, med 303 miljoner som är aktiva varje månad.

Den bästa fördelen med LinkedIn-annonser för företag, i alla storlekar, är möjligheten att lättare nå specifika affärsrelaterade mål med onlineannonsering.

LinkedIn är rätt mycket dyrare att marknadsföra sig på än t.ex Facebook, men bara för Facebook är billigare betyder inte att ni får högre värde på dina leads. Man måste tänka på att viss slags marknadsföring vill man ha på en specifik plattform och vissa vill man inte ha.

Marknadsföring på LinkedIn hjälper er att engagera en grupp yrkesverksamma för att driva actions som är relevanta för ert företag.

De erbjuder därför unika segmenteringsattribut för att hitta din målgrupp som inte kan hittas på andra reklamkanaler.  Som t.ex:

  • Företagsnamn
    – I vilka företag arbetar er publik?
  • Företagets tillväxt
    – Så man kan nå en växande organisation.
  • Utbildningsgrad
    – Vad är utbildningsbakgrunden för er målgrupp?
  • Jobb senioritet
    – Vill ni nå praktikanter eller chefer på högsta nivå?
  • Jobbtitlar
    – Så man kan inrikta sig på jobbtitel.
  • Färdighetskunskaper
    – Hitta personer med specifika färdigheter och kvalifikationer.
  • Branschtyp
    – Rikta in sig på specifika branscher
Kontobaserad marknadsföring

LinkedIn är då ett perfekt verktyg för företag som investerar i kontobaserad marknadsföring, så kallad account-based marketing (ABM). Det är att man riktar in sig på specifika konton eller klienter som nämns ovan.
Med kontobaserad marknadsföring kan ni förfina era kampanjer på ett sätt som företaget kan resonera med dom. Vilket är mycket effektivt för att få ett bättre resultat och öka din försäljning. Ni kan också ladda upp era egna kontolistor vilket innebär att ni kommer kunna rikta annonserna till rätt beslutsfattare inom företaget med imponerande noggrannhet.

En annan anledning till att betrakta Linkedin som er marknadsföringsplattform är också på grund av dess rika retageting och remarketingalternativ. Detta gör att ni kan återinföra dom med andra, mer personliga meddelanden, beroende på vilket stadium av tratten de befinner sig i när marknadsföringsåtgärden sker.

TikTok

TikTok är en plattform som växer snabbt och på grund av tillgängligheten så är det väldigt enkelt att växa sin följarskara till ert företag på ett väldigt genuint och engagerande sätt.

Detta är en någorlunda nykomling och även om den än så länge främst används av den yngre åldern så ökar användningen även hos de andra åldersgrupperna så detta är en plattform man ska hålla ögonen på.

Appen har idag 1 miljard aktiva användare över hela världen och indikerar på att den kommer fortsätter att växa.

Som företag så kan man börja fundera på om man ska finnas på ytterligare en plattform när man förmodligen redan har Facebook, Instagram och kanske ytterligare en eller två plattformar till att hålla reda på.

Men vilka är fördelarna med att finnas på just TikTok?

 

Först och främst så kan ni ta vara på fördelen att ni väldigt enkelt kan nå en större publik, mycket enklare än någon annan sociala medieplattform.

Ni kan också länka ut till dina andra sociala medier plattformar. Så vill ni växa på t.ex Instagram, Facebook eller Youtube så kan TikTok vara en perfekt genväg för ert företag.

Eftersom man också når ut till en större massa så kommer det leda till fler köp. Så har ni en webbutik eller om ni säljer tjänster mot den yngre målgruppen så kan TikTok vara perfekt för ert företag.

En fördel med TikTok är också att det är en väldigt befriande plattform. Användarna förväntar sig inte att se överproducera innehåll. Det betyder att ni snabbt och enkelt kan skapa videos som inte är perfekta och fortfarande bli framgångsrik.

Detta är en Feel-good plattform som kan vara en skön kontrast mot t.ex Instagram som är en mer flashy och ”perfekt” plattform när det kommer till innehåll.

Att annonsera på TikTok är riktigt bra om ni inte har en budget som krävs som på de större plattformarna, men reglerna för framgång på TikTok är väldigt annorlunda mot någon av de andra plattformarna.

Här har man chansen att vara tidigt ute med annonsering på en plattform som har relativt lite konkurrens.

Snapchat

Snapchat har en väldigt nischad målgrupp. 84% av användarna är under 35 år och 70 % av dessa är kvinnor. Är detta din målgrupp så är denna plattform perfekt för ert företag, produkt eller tjänst.

Enligt Snapchat så är det 500 miljoner användare som använder snapchat varje månad vilket om man jämför med Instagram som har över 1 miljard användare varje månad. Mindre plattformar har fördelar då de inte tävlar mot lika många konkurrenter för användarnas uppmärksamhet och att etablerade kanaler oftast betyder att de är dyrare att annonsera på.

Plattformen har kraftfull målgruppsegmentering där ni kan baserat på deras demografi, rikta annonserna mot deras online och offline intressen och beteenden eller ladda upp din egna data som också är ett alternativ.

Snapchat har visat sig vara extra framgångsrik för detaljhandeln. Mode, produktnyheter och impulsköp gör sig bra i Snapchats annonser.

Twitter

Twitter är en så kallad mikroblogg med högt tempo där användarna skriver egna korta inlägg som kan läsas av alla. Många använder appen som en nyhetskanal.

Appen har 300 miljoner aktiva användare varje månad och är som populärast hos journalister, politiker och företagsledare. Inom Nordens gränser än inte appen lika populär som hos resten av världen. Twitter ligger mellan Snapchat och TikTok i aktiv användare. 40% är mellan 18-29 år och majoriteten av användarna är män, jämförelse med Snapchat och TikTok där majoriteten av användarna är kvinnor.

På samma sätt som Facebook så kan ni nå din riktade målgrupp genom att ställa in segmentering av intressen, var de bor, kön, ålder, enhet de använder eller liknande användare till dina följare.

En fördel med Twitter är ni har inte en minimum som man måste spendera på annonsen, annonserna ser ut som vanliga inlägg och har mindre konkurrens. Man kan också ha sökordsorienterade annonser och gå efter personer som använt specifika ord eller hashtag i sin tweets.

1 eller 2 eller 3…..

Det kan vara svårt att veta vilken eller vilka av dessa plattformar man bör använda. Börja med en plattform och bygg på efterhand som ni märker att ni mäktar med. För i slutändan så vill man synas på så många ställen som möjlig för att bygga upp sin synlighet. Förhoppningsvis så har ni nu fått en bra överskådlig bild över de sociala kanalerna och vill ni ha hjälp från en byrå så är ni välkomna att höra av er till oss!

Läs lite mer om hur man värderar digitala tjänster