Sökmotoroptimering – hur och varför?

Känner du till vad sökmotoroptimering är och vet du hur er webbplats rankar på Google? Sökmotoroptimering är avgörande för att er webbplats ska ranka högt på sökmotorer och därmed hittas av nya kunder, medarbetare och partners.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, SEO eller Search Engine Optimization är en typ av digital marknadsföring som fokuserar på att ge företag bättre positioner i det organiska sökmotorresultatet (det man inte betalar för), såsom på Google, Bing eller Yahoo. Google är i dagsläget överlägset störst i Sverige med ungefär 95% av marknaden.

1. SEO innebär att platserna i sökmotorn inte är betalda utan snarare förtjänade utefter över 200 olika faktorer och algoritmer som avgör en webbplats ranking.

2. Sökmotoroptimering omfattar både tekniska och redaktionella komponenter som krävs för att förbättra rankingen, trafiken och medvetenheten. Allt från ditt webbplatsinnehåll till länkar från andra webbplatser. Det kan också handla om att strukturera din sida så att sökmotorer enkelt kan hitta och indexera den.

Även inom SEO blir det allt viktigare att skapa webbplatser och skapa innehåll som också lockar användare och inte bara sökmotorer. Vi på Dazy är övertygade om att en tekniskt optimerad webbplats med intressant och användarvänligt innehåll hjälper er klättra på sökmotorerna.

Man kan säga att SEO egentligen består av tre delar: teknisk, redaktionell och länkar. Varje del är viktigt och en del av arbetet för att få hög ranking.

SEO är inte är en engångsinsats. Man behöver arbeta kontinuerligt för att få goda resultat. Tänk därför långsiktigt med er SEO och planera ert innehåll och informationsstruktur. Läs gärna om effektiv SEO med topic clusters.

Crawling och indexering

Googleindexering är tyvärr ett område som de flesta förbiser, men det är dock viktigt för att kunna förstå hur sökmotorerna faktiskt fungerar.

Som nämndes ovan så är ett av sökmotorernas främsta syfte att hitta webbplatser och sedan sammanställa dessa i ett index. Men hur går egentligen Google och andra sökmotorer tillväga för att indexera internet?

Man kan säga att en sökmotor arbetar huvudsakligen med tre typer av aktiviteter:
  • Crawl – Söker på internet för innehåll, går igenom kod och innehåll för varje domän/URL som de hittar. Här är de viktigt att ha en uppsatt webbplatskarta då sökmotorer inte läser text på samma sätt som vi.
  • Indexering – Lagrar och organiserar innehållet, när sidan har indexerats så är den på god väg att börja ranka i sökmotorerna.
  • Rankar – Förutsatt att ditt innehåll är relevant och det bästa resultatet så kommer du ranka högt. Google rankar innehåll efter det som är mest respektive minst relevant.

Varför ska man använda sig av SEO?

Att vara sökbar är idag en hygienfaktor då människor föredrar att söka efter information framför att bli uppvaktade. Är man inte sökbar riskerar man att förlora många och stora möjligheter till affärer och andra kontakter.

Det görs ungefär 80 000 sökningar per sekund på Google. En siffra som fortsätter att öka för varje dag som går. Dessutom är var tredje sökning helt unik, vilket innebär att du måste arbeta aktivt för att hitta nya ord. Sökmotorer är den huvudsakliga källan människor använder, oavsett om de letar efter information, tjänster eller produkter.

Är sökmotoroptimering lönsamt?

Det korta svaret är: ja, väldigt effektivt. Det går dessutom att mäta enkelt. I regel uppvisar SEO mycket hög return on investment (ROI), jämfört med andra marknadsföringsaktiviteter då man inte betalar för varje klick in till sajten, till skillnad från betald annonsering såsom SEM-kampanjer på Google.

Dock är det inte lika effektivt för alla branscher, även om det faktiskt ökar inom alla branscher. Om du vet att kunder söker på Google efter företagets tjänster så kan du räkna med att en hög ranking på Google, en bra konverteringsstrategi och effektivt insäljande hemsida tillsammans kan skapa goda resultat. Notera att lönsam SEO alltså kräver att man har en plan, ett bra varumärke, en bra tjänst/produkt, webbplats och innehåll. Det är naturligtvis inte lönsamt att lägga tid och resurser på någon form av marknadsföring utan dessa viktiga delar.

Grunderna i en sökmotorvänlig webbplats

Tänk dig att du ska bjuda på fest. Innan du tar fram och skickar inbjudningskort vill du planera festen dit besökarna ska komma. Du vill att de ska trivas, att det finns musik och förtäring och att de går nöjda därifrån. Gärna att de vill komma tillbaka nästa gång. Innehållet och temat på din fest styr hur dina inbjudningskort utformas. Om inbjudan utlovar en sak som inte uppfylls på festen riskerar du missnöjda besökare.

På samma sätt planerar du dina besökares köpresa, genom att ha en attraktiv landningssida på er sajt, med värdefull information samt konverteringsmöjligheter.

Detta är några av grundförutsättningarna för bra SEO:
  1. Användarvänlig webbplats att driva trafiken till
  2. Värdeskapande innehåll
  3. Optimerade texter och bilder
  4. Optimerad hastighet och teknik på webbplatsen
  5. Interna och externa länkar

Hur lång tid tar sökordsoptimering?

Huvudsakligen finns det en rad orsaker som påverkar tiden att få en sidas valda sökord att ranka högt på Google:

  • Hemsidans auktoritet och antal länkar
  • Hemsidans ålder (tar oftast längre tid för nya sidor)
  • Konkurrensen för valda sökfraser
  • Hemsidans kvalitet och innehåll

Ofta när man pratar om SEO så talar man tid för ranking i termer av månader och kvartal. Sedan tar det längre tid ju kortare en sökfras är varefter long tail-sökord är en klassisk strategi för nya hemsidor att snabbt få trafik. Long tail-sökord är mer specifika än sökord, och består vanligtvis – men inte nödvändigtvis – av flera ord. Huvudordet är en allmän term som många använder och optimerar för. Ett long tail-sökord är ett mer specifikt ämne eller underämne som färre skriver och optimerar för, vilket innebär att orden vanligtvis är billigare. Tillsammans kan en mängd long tail-sökord dock utgöra en stor del av er trafik. Med dessa sökord är konsumenterna oftast också närmare en konvertering.

Det är viktigt att ha i åtanke att sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig tar slut. När du väl börjar nå bra ranking för din hemsida så får du inte börja slappna av utan ditt innehåll bör kontinuerligt optimeras och uppdateras.

Glöm inte att Google är ute efter att visa de bästa och mest aktuella resultaten högst upp, och det innebär att om en konkurrent kommer med bättre resultat så kommer Google ranka dennes innehåll och flytta ner ert.

De bästa SEO-verktygen

Nedan kommer lite tips på de allra vanligaste verktygen att använda inom SEO.

  • SEMrush / Ahref / MoZ – Några av de största analysverktygen för professionella sökmotoroptimerare
  • Majestic SEO – Ett annat stort analysverktyg för SEO.
  • Google Keyword Planner – Ett gratisverktyg som visar hur många sökningar olika sökord har på Google. Du behöver ett Google Ads-konto för att kunna använda verktyget men det funkar lika bra för sökmotoroptimering.
  • Google Search Console – Ett riktigt bra verktyg för att kunna se hur din hemsida presterar på Google. Helt gratis.
  • Google Analytics – Behöver nog ingen närmare förklaring.
  • WordPress – En vanlig fråga är om WordPress är ett måste för SEO. Det är det absolut inte, Google bryr sig inte om vilket CMS du använder. Däremot är WordPress ett CMS som underlättar SEO genom verktyg som exempelvis Yoast SEO för WordPress. Men det finns fler CMS som underlättar för SEO.

I grunden är SEO-verktygen desamma. Det som särskiljer dem är ofta att de fokuserar på särskilda delar av SEO. Exempelvis är Ahrefs mer inriktat på länkar medan SEMrush på sökfraser.

Det hjälper dig också att utveckla en kort- och långsiktig strategi för sökord. Vissa sökord som är under hög konkurrens kan ta flera månader eller år innan man når en bra position, medan andra sökord, ofta long tail, går att börja ranka bra på mycket snabbare.

Avslutningsvis

En viktig detalj att tänka på är att ha mätning och mål uppsatta redan innan man påbörjar sitt SEO-arbete. Utan dessa riskerar ni famla i blindo och kan inte mäta effekten av ert SEO-arbete.

Sökmotoroptimering är bland de mest kostnadseffektiva och långsiktiga marknadsföringsstrategierna som finns om man gör på rätt sätt. Med rätt verktyg, bra innehåll och länkar går det att ta de bästa positionerna på även konkurrensutsatta sökord även om ni startar idag.

 

Ladda ner vår guide och checklista inför byråupphandling här! Ladda ner här