Det bästa verktyget för marknads­avdelningar (och sälj)

Du vet känslan av att ha upptäckt något riktigt bra. Känslan av att vilja få alla andra att upptäcka samma sak. Som en riktigt skön, ny låt som du tycker alla borde få njuta av. Nyfrälst är väl ordet som beskriver min känsla som gör att jag vill skriva den här artikeln.

Jag ska försöka dämpa min entusiasm, även om det är svårt. Vi på Dazy har nämligen sedan 2018 lärt känna ett verktyg som visat sig vara fantastiskt på flera sätt, som spar tid och pengar och underlättar för samarbete internt.

Verktyget innehåller det mesta en sälj- och marknadsavdelning behöver. Jag skriver dessa avdelningar ihop för jag menar att sälj och marknad ska samarbeta snarare än att syssla med olika saker.

Ett myller av digitala verktyg

Om ni är ett företag som säljer kunskapsintensiva lösningar så har ni troligtvis börjat anpassa er till dagens situation där kalla samtal och mail inte längre fungerar lika bra som förr. Ni har förmodligen blivit tvungna att bli mer aktiva på internet eftersom era kunder söker information online kring det ni erbjuder. Kanske agerar era säljare rådgivare i långa säljcykler, och er marknadsbudget går allt mer till Google, Facebook och Linkedin. Sist men inte minst är det också troligt att ni har samlat på er en stack av digitala lösningar som webbplats, e-postverktyg, CRM, blogg, chatt, samt en rad olika mät- och analysverktyg. Det börjar helt enkelt bli ett myller av digitala verktyg att hålla koll på – känner du igen fenomenet?

Det är denna growth-stack jag vill adressera här

När era verktyg växer i antal skapas några riktiga i-landsproblem; ni måste hålla koll på alla licenser i olika storlekar med olika avtalsperioder, ni måste koppla samman dem för att de ska kunna samverka och det blir lätt stökigt för alla inblandade löpande att jobba i dem. Dessutom hamnar ni lätt i en beroendesituation till flera olika byråer. Samlingsnamnet för alla dessa digitala marknadsföringsverktyg är “growth-stack”, och önskvärt är alltså att denna growth-stack inte innehåller fler verktyg än nödvändigt.

Missa inte vår guide till att bygga en growth-stack längre ner på sidan!

Tänk dig ett verktyg som kan administrera och hantera:

  • Hela er webbplats
  • Er blogg
  • Alla era jobbmail och nyhetsbrev
  • Alla era kontakter och företag
  • Schemalagda publiceringar på Facebook, Instagram och Linkedin
  • Er säljpipe
  • Tilldela och samarbeta internt kring era leads
  • Chatt på webbplatsen
  • Kalender som kunderna själva kan boka möten med er i
  • Statistik för era digitala aktiviteter ovan

…och ni dessutom:

  • Kan personifiera er webbplats för besökaren
  • Kan automatisera mailutskick triggat av händelser
  • Får ett verktyg för att planera ert content och SEO
  • Kan samla ert säljmateriel på en plats
  • Kan se vad era kontakter gör på er hemsida och vilka mail de läser
  • Får tillgång till en mängd högkvalitativa videoutbildningar

Kort sagt ett verktyg som samlar det mesta man behöver för att arbeta med modern digital försäljning och marknadsföring på en och samma plats, tillgängligt online för alla som ska ha access på företaget. Det är lättanvänt med drag and drop, uppbyggt på moduler som går att återanvända. Kan det bli bättre? Inte om du frågar mig.

Man kommer inte ifrån att det fortfarande behövs en rad andra verktyg för att arbeta med marknadsföring och försäljning, men att kunna samla alla nämnda funktioner i en plattform löser en hel del. Jag skrev i rubriken att detta är det bästa verktyget, och det är inte bara min åsikt. Det blev nämligen nyligen utsett till “#1 Product for Marketers in 2020” av G2 Best Software Awards.

Just det, jag skrev ju inte vad verktyget heter… Du har säkert hört talas om det, det heter Hubspot och de flesta marknadsförare har hört talas om det.

I Hubspot finns lösningar för alla storlekar på företag; Free, Starter, Professional och Enterprise, och man väljer lösningar för marknad (Marketing), sälj (Sales) och kundservice (Service).

Utöver dessa lösningar erbjuder Hubspot ett mycket kraftfullt CMS för webbplats, en marketplace för att snabbt kunna få tag på moduler, samt en rad olika smarta funktioner. Det fina är att alla är samlade och sammankopplade i samma portal och licens.

Tydlig dokumentation och enorm kunskapsbank gör att man snabbt hittar svar på eventuella frågor.

Dazy är Guldpartner till Hubspot och erbjuder:

  • Anskaffning av rätt licens
  • Uppsättning av Hubspot och infrastruktur
  • Design och anpassning
  • Introduktion och utbildning i verktyget
  • Webbutveckling i Hubspot CMS
  • Löpande support och bollplank
  • Samt allt annat relaterat till Hubspot och inbound marketing

Tveka inte att höra av dig till mig om du vill veta mer om Hubspot!

Mvh Fredrik Colling
fredrik.colling@dazy.se
070-624 80 62

Ladda ner — Så lanserar du din Hubspot growth-stack

Relaterat:

Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!