Hur growth hacking kan effektivisera sälj och marknadsföring i kristider

Det är tuffa tider för många företag nu. Att satsa på mätbart lönsamma aktiviteter inom marknadsföring och sälj är därför viktigare än någonsin. Growth hacking är en digital strategi som ger tydlig return on investment i annonsering och som gör det möjligt att fokusera säljarbetet på varma leads. På så sätt skapar ni de bästa förutsättningarna för att ta er igenom krisen.

Growth hacking optimerar och effektiviserar tid och resurser till att ge mest effekt i sälj- och marknadsföringsarbetet. Det är också ett mycket snabbt sätt att anpassa sig till marknaden för att uppnå resultat. Growth hacking innebär inte (trots namnet) att man måste ha ambitionen att växa. Det är också ett sätt att få ner kostnader i marknadsföring och sälj, både på kort och lång sikt.

Strategin som ger “most bang for the buck”

Growth hacking är intressant för alla företag med något att sälja, men särskilt för de företag som fastnat i gamla vanor. Nu, i och med Corona, kan det vara läge att se över sitt sälj- och marknadsarbete och förbereda sina rutiner, verktyg och personal på en ny tid, post-Corona.

I dag finns alla möjligheter att samla in och presentera värdefull data som visar varför vissa aktiviteter fungerar och vissa inte. Dessa insikter kan snabbt ge svar på var man bör lägga sin kraft och budget. Growth hacking handlar om att satsa på det som fungerar bäst och att snabbt anpassa sig till de kanaler där man når sin målgrupp.

Förutom att samla och analysera data innebär growth hacking att samla in information från befintliga kunder, gamla kunder och även leads för att förstå hur företaget upplevs, hur kunder vill bli bemötta och därmed hur man bör anpassa sitt erbjudande och kommunikation.

Growth hacking handlar helt enkelt om att ge most bang for the buck när det kommer till modern marknadsföring och försäljning.

Ladda ner vår guide till growth hacking:

Dazys digitala marknadsförare Malin beskriver i detalj vad man behöver veta för att börja med growth hacking. Hon svarar bland annat på frågor som:

  • Vad är growth hacking, och vem är det intressant för?
  • Vad måste man tänka på när man jobbar med growth hacking?
  • Hur kommer man igång med growth hacking?
  • Vilken data behöver man samla in?
  • Vilka verktyg behövs för att arbeta med growth hacking?

Ladda ner guiden här