Kundreferenser – en viktig del i marknadsföringen

Potentiella kunder kommer bara göra affärer med er om de litar på att det ni erbjuder är bra. Här har era nuvarande kunder mycket att säga till om. Att dela med sig av kundreferenser på webbplatsen stärker både ert varumärke och trovärdighet.

Föreställ dig att en potentiell kund besöker er webbplats för första gången. Vanligtvis finns det något bakomliggande behov som gör att besökaren hittar er webbplats. Hen kan ha googlat sig till er webbplats, sett en annons eller blivit tipsad om att spana in er. Oavsett vilket så vill besökaren bilda sig en uppfattning om era erbjudanden och om er som bolag. Besökaren vill känna sig trygg med att välja er.
Ni har troligtvis beskrivit era produkter/tjänster och presenterat er så bra ni kan, och den potentiella kunden tycker att allt ni skriver låter bra. Men samtidigt är ni partiska, vilket gör att besökaren inte känner sig helt övertygad. Om någon utomstående, opartisk person med erfarenhet av er kunde beskriva sin upplevelse av att anlita/köpa från er, skulle det vara lärorikt för den potentiella kunden och till hjälp i hens beslutsfattande.

Studier visar att hela 57 % tycker det är väldigt viktigt att ta del av referenser från andra kunder innan de köper något.

Vad är kundreferenser?

Kundreferenser är kort och gott texter eller filmer som beskriver ett företags expertis, genom kundernas ögon. Kunderna i fråga delar med sig av sina egna upplevelser och beskrivningar som kan skapa igenkänning hos en ny kontakt. De lyfter fram fördelar, exempel och förklarar hur tjänsterna har hjälpt dem. Omdömena kan paketeras genom storytelling, till exempel i en artikel, ett kortare intyg eller som en intervju. Lösryckta citat är ganska vanligt, men endast citat ger inte lika stark effekt som berättelser kan ge.

När potentiella kunder tar del av dessa texter förstår de att det ni erbjuder är uppskattat och ovärderligt för andra. Chansen är då stor att de vill ha samma sak. Vi människor tenderar nämligen att vilja ha det som andra har och vi tycker om att känna gemenskap. Kundreferensen kan vara en ”tipping-point” för att en potentiell kund agerar.

Det går även utmärkt att använda testimonials som employer branding för företag som slåss om svårflörtad kompetens. Att höra eller läsa om vad befintliga medarbetare säger om sin arbetsplats är högintressant för en potentiell medarbetare.

Fyra fördelar med kundreferenser

1. Relationsskapande x 2
Genom exempelvis ett kundcase får nya kunder lära känna ert företag på ett detaljerat, beskrivande och genuint sätt. Ni får dessutom chansen att fånga upp eventuella behov som era nuvarande kunder har. En win-win för alla parter.

2. Content för flera kanaler
Det finns många användningsområden för kundreferenser/kundcase. Ni kan använda dem på webbplatsen, i bloggen eller som en fördjupad artikel i ett nyhetsbrev. Kundreferenser kan också lyftas i säljarnas presentationsmaterial, i filmer eller på event.

3. Ger bättre ranking
En kundreferens som publiceras på er webbplats kan också bli en extra sida med viktiga nyckelord för företaget. Era kundreferenser blir därmed en del av er sökmotoroptimering.

4. Beskriver tillämpningar
När en befintlig kund beskriver sitt samarbete med er, beskriver hen även sin egen situation i sin bransch och de utmaningar ni löste. Med olika referenser beskriver man även olika tillämpningar som ökar chansen till att den potentiella kunden känner igen sig i problembeskrivningen.

Dazy hjälper er skapa testimonials

Testimonials, så kallade kundreferenser, kan lätt förbises och i dagsläget saknar många företag denna typ av innehåll på sina webbplatser. Eller så är de flera år gamla och i behov av uppdatering. Eftersom det kan vara både tidskrävande och besvärligt att samla in lovord från sina kunder hjälper vi gärna till med det. Vi skapar frågelåda, kundlista, bokar in intervjuer och producerar texter och/eller filmer som matchar era önskemål. Vi hjälper er också att få ut materialet i era kanaler och kan skapa de kanaler ni ännu inte har.

Vill du veta mer? Kontakta oss så berättar vi mer och tar fram kostnadsförslag.


Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!