Dazy i förvandling

Sedan jag startade design- och webbyrån Vektorgrafik i december 2001 har det hänt väldigt mycket, och vi har utvecklats i takt med den digitala marknaden.

Det är en häftig känsla att vara en del av världshistoriens största mänskliga beteendeförändring, och det vilar även ett ansvar på oss att utvecklingen går åt rätt håll. Det är en bransch som är under ständig förändring, så vi som jobbar med detta måste hänga med och gilla att lära oss nytt hela tiden.

Vi har under det senaste året genomfört ett omfattande analys- och strategiarbete och skapat en plan för hur vi ska utvecklas vidare och arbeta framöver. En viktig insikt har varit att tiden är inne för att renodla våra erbjudanden och våra roller internt.

För befintliga kunder kommer det särskilt att märkas genom att vi anställer tre certifierade projektledare. 

Först in är Mia Engström, som började på Dazy i maj. Mia har ca tio års erfarenhet av projektledning från större byråer som Cloud Nine och DDB, samt som Marketing manager på Samsung Electronics. Mia är certifierad SCRUM Master med utbildning från Berghs SOC.

I september börjar Charlotta Baltazar på Dazy. Även hon har många års erfarenhet av projektledning på större byråer som DDB, Söderhavet och River. Charlotta är certifierad SCRUM Master med utbildning i interaktionsdesign och har även jobbat som både frontendutvecklare och UX-designer.

Vi har i veckan även anställt en kundansvarig strateg som börjar hos oss i oktober. Det är så pass nytt att jag inte kan berätta vad han heter än. Han har över 20 års erfarenhet av digitalt från små och stora byråer, har också drivit egna byråer samt är certifierad SCRUM Master.

Dazy skapar varumärken

Vi har under alla år hjälpt företag med deras grafiska profiler, det sitter så tätt ihop med webbplatsen och övrig digital kommunikation. Under det senaste året har vi växlat upp ytterligare och tagit oss an flera större varumärkesuppdrag och levererar kompletta kommunikations- och varumärkesplattformar med riktigt fina resultat. Dessa ligger som grund för alla beslut som tas i ett företags kommunikation, fokuserar på företagets målgrupper och säkerställer att man väljer rätt marknadsföringskanaler. Håll koll på våra case så kommer du se riktigt snygga produktioner komma ut under hösten!

Positionering av varumärket Dazy

För bolag som vill växa på en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att skapa en tydlig positionering, dvs vara tydliga i vad man erbjuder och på vilket sätt man skiljer sig åt från konkurrenterna. Detta är något vi på Dazy arbetar med löpande för några av våra kunder men även för egen räkning.

I december 2017 bytte vi namn och grafisk profil, och övergick från att kalla oss webbyrån Vektorgrafik till digitalbyrån Dazy. Skillnaden mellan webbyrå och digitalbyrå är att en digitalbyrå jobbar mer strategiskt och inte bara med produktion av webbplatser, utan även annat i den digitala världen såsom appar, marknadsföring och content etc.

När vi analyserat vad vi faktiskt gör bäst, och vill jobba med mest, har vi ställt oss dessa frågor:

  • Varför vill företag se över sitt varumärke, sin positionering och sitt erbjudande?
  • Varför vill de ha en snyggare webbplats som representerar och konverterar bättre?
  • Varför vill de öka sin trafik till sajten och analysera den?
  • Varför vill de förfina, digitalisera och automatisera sin kommunikation?
  • Varför vill de anlita ett företag som Dazy, som erbjuder hjälp med detta?

Vi ser att det oftast beror på att företagen har en ambition att växa, och att de insett att kvalificerat arbete krävs för att lyckas i den digitala tidsåldern. Den typ av spetskompetens som detta innebär är sällsynt, samt svår och olönsam att rekrytera inhouse då det oftast rör sig om relativt korta insatser per kompetens, och personer med dessa kunskaper drivs av variation för personlig utveckling. Företagen söker därför en partner med kompetens i samtliga områden, som med engagemang motsvarande en inhousebyrå kan få saker att hända och hålla ihop hela kedjan i kundresan. Att minimera antalet partners möjliggör också att kommunikation, design och kod håller samman och att inte syftet med alla aktiviteter tappas bort mellan olika aktörer.

Dazys erbjudande förtydligas

Vi arbetar därför under året med att ta fram tydligare erbjudanden för att öka antalet uppdrag för tillväxtbolag i kombinationen av varumärkesutveckling, UX-design, app- och webbutveckling, inbound marketing samt hosting och support.

Arbetet innefattar paketering av våra arbetsprocesser för att göra dem mer likriktade och tydligt värdeskapande. Målet är att på sikt kunna erbjuda fasta priser för flera av våra tjänster. En ny prislista är också på gång, där vi kommer ha olika timtaxor för olika kompetenser.

Vi växer ur vår lokal

Det är två år sedan vi flyttade in i den nuvarande lokalen i Skrapan. Då var vi 13 personer, nu är vi 23 och växer vidare. Vi kommer behöva en större lokal och därför letar vi efter ett nytt härligt hem på Södermalm.

En solig hälsning från alla oss på Dazy, ha en underbar sommar! 😎☀️👋


Fredrik Colling
fredrik.colling@dazy.se
070-6248062

Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!