Dazy i förvandling

Sedan design- och webbyrån Vektorgrafik startades 2001 har det hänt väldigt mycket, och vi har utvecklats i takt med den digitala marknaden.

Det är en häftig känsla att vara en del av världshistoriens största mänskliga beteendeförändring, och det vilar även ett ansvar på oss att utvecklingen går åt rätt håll. Det är en bransch som är under ständig förändring, så vi som jobbar med detta måste hänga med och gilla att lära oss nytt hela tiden. Vi måste också vara nyfikna på olika typer av verksamheter/branscher och sätta oss in i våra kunders affärsidéer och utmaningar.

Under året genomför vi ett omfattande analys- och strategiarbete och skapar en plan för hur vi ska utvecklas vidare och arbeta framöver. En viktig insikt hittills har varit att tiden är inne för att renodla våra erbjudanden och våra roller internt.

För befintliga kunder kommer det särskilt att märkas genom att vi anställt tre certifierade projektledare. 

Först in var Mia Engström, som började på Dazy i maj. Mia har ca tio års erfarenhet av projektledning från större byråer som Cloud Nine och DDB, samt som Marketing manager på Samsung Electronics. Mia är certifierad SCRUM Master med utbildning från Berghs SOC.

I september börjar Charlotta Baltazar på Dazy. Även hon har många års erfarenhet av projektledning på större byråer som DDB, Söderhavet och River. Charlotta är certifierad SCRUM Master med utbildning i interaktionsdesign och har även jobbat som både frontendutvecklare och UX-designer.

Vi har  även anställt en strategisk client manager som heter Johan Magnusson, och som börjar hos oss i oktober. Johan kommer direkt från Nordic Morning och har över 20 års erfarenhet av digitalt från små och stora byråer, har också drivit egna byråer samt är certifierad SCRUM Master. Johan ersätter Jimmy, som efter lång och trogen tjänst slutar på Dazy i mitten av november.

Sist men inte minst har vi anställt en senior Design director vid namn Ferdinand Kjellin. Ferdinand kommer senast från DDB House och har tidigare drivit produktionsbolaget The Brewery. Ferdinand har över 20 års erfarenhet av branschen och förstärker vårt kreativa team med konceptutveckling, UX/UI och mycket mer.

Dazy skapar varumärken

Vi har under alla år hjälpt företag med deras grafiska profiler, det sitter tätt ihop med webbplatsen och övrig digital kommunikation. Under det senaste året har vi växlat upp ytterligare och tagit oss an flera större varumärkesuppdrag och börjat ta fram kompletta kommunikations- och varumärkesplattformar med fina resultat. Detta är något vi vill utvecklas ytterligare inom och kommer att jobba mer med hädanefter.
Håll koll på våra case så kommer du se riktigt snygga produktioner komma ut under hösten!

Positionering av varumärket Dazy

För bolag som vill växa på en konkurrensutsatt marknad är det viktigt att skapa en tydlig positionering, dvs vara tydliga i vad man erbjuder och på vilket sätt man skiljer sig åt från konkurrenterna. Detta är något vi på Dazy arbetar med löpande för några av våra kunder men även för egen räkning.

I december 2017 bytte vi namn och grafisk profil, och övergick från att kalla oss webbyrån Vektorgrafik till digitalbyrån Dazy. Skillnaden mellan webbyrå och digitalbyrå är att en digitalbyrå inte bara jobbar med produktion av webbplatser, utan även mer strategiskt med digitalisering och annat i den digitala världen såsom appar, marknadsföring och content etc.

Vi ser att de flesta företag som kontaktar oss har en ambition att växa, och att de insett att kvalificerat arbete krävs för att lyckas i den digitala tidsåldern. Den typ av spetskompetens som detta innebär är sällsynt, samt svår och olönsam att rekrytera inhouse. Företagen söker därför en partner med kompetens i samtliga områden, som med engagemang kan få saker att hända och hålla ihop hela kedjan i kundresan. Att minimera antalet partners möjliggör också att kommunikation, design och kod håller samman och att inte syftet med alla aktiviteter tappas bort mellan olika aktörer.

Vi arbetar därför under året med att ta fram tydligare erbjudanden för tillväxtbolag i kombinationen av varumärkesutveckling, UX-design, app- och webbutveckling, inbound marketing samt hosting och support. Arbetet innefattar paketering av våra arbetsprocesser för att göra dem effektivare och tydligt värdeskapande. Målet är att på sikt kunna erbjuda fasta priser för flera av våra tjänster. Vi kommer även införa kompetensbaserade timtaxor och lämnar flat-fee-upplägget bakom oss.

Dags för Årets Byrå igen

För tredje året i rad är vi med i Årets Byrå, en branschstudie av Regi där man bland annat mäter vad byråkunder uppskattar och efterfrågar.  Detta ger oss mycket värdefulla insikter i vad vi gör bra, kan göra bättre och vad vi ska fokusera på. Några frågor i undersökningen genererar poäng till byrån som presenteras på galan Årets Byrå i februari. Vi strävar efter en pallplats, vilket vi varit nära tidigare år. Under hösten kommer Regi att kontakta några av våra kunder med denna undersökning, och vi är mycket tacksamma om ni ställer upp och besvarar frågorna.

Vi växer ur vår lokal

Det är drygt två år sedan vi flyttade in i den nuvarande lokalen i Skrapan. Då var vi 13 personer, nu är vi 24 och växer vidare. Vi kommer behöva en större lokal och därför letar vi efter ett nytt härligt hem på Södermalm.

Hubspot Guldpartner

Dazy har nu varit Hubspotpartner sedan våren 2018 och har i dagarna blivit Guldpartner, då vi uppnått en viss mängd Hubspotkunder. Fler och fler företag upptäcker detta kraftfulla verktyg som kombinerar marknad och sälj i en modern metodik som kallas inbound marketing.

En sensommarhälsning från alla oss på Dazy, vi ser fram emot en händelserik höst! 😎☀️👋

Hör av dig till mig om du har några frågor eller synpunkter!


Fredrik Colling
fredrik.colling@dazy.se
070-6248062

Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!