Vad är inbound marketing som alla pratar om?

Vi på Dazy har arbetat med inbound marketing långt innan begreppet uppstod, men under åren har det blivit mer och mer sofistikerat och möjligheterna blivit fler och fler. Här försöker vi beskriva inbound marketing för dig som är ny inför begreppet.
Välkommen till Dazy!

Principen för inbound marketing (inkommande marknadsföring) är egentligen ganska enkel: istället för att leta potentiella kunder med uppsökande försäljning eller tjatig marknadsföring skapar ni en genomtänkt ingång för potentiella kunder som söker efter information relaterat till det ni kan erbjuda. De kanske inte är i en situation där de är intresserade av att beställa något av er just nu, men de kan vara en potentiell, framtida kund om en bra relation till er inleds i ett tidigt skede.

Inbound marketing innebär kortfattat:

  • att ni lägger tid och budget på att attrahera kunder istället för att jaga dem
  • att människor i rätt situation hittar till er
  • att ni bjuder på kunskap som skapar trovärdighet
  • att ni bygger en relation till potentiella kunder systematiskt
  • att potentiella kunder lär sig vad de behöver veta utan att ni behöver lägga tid på det vid varje enskilt tillfälle
  • att ni blir kontaktade av relevanta kunder

Varför pratar alla om inbound marketing?

Tiderna förändras, människors beteenden följer den tekniska utvecklingen och med internet vet alla att de kan hitta vad de söker, när de behöver det. Dagens köpare ogillar att bli uppvaktade av säljare och att se irrelevanta annonser. Som med allt annat måste företag anpassa sig till verkligheten, och de som förstår och anpassar sig upptäcker en ny värld. Hela grejen går ut på att man skapar en infrastruktur som leder till effektiv marknadsföring och stark, långsiktig tillväxt.

Hur går inbound marketing till då?

Så här ser kundresan ut i metodiken för inbound marketing:

Jag skulle sammanfatta principen så här:

  1. Förstå era målgrupper och deras situationer
  2. Attrahera målgrupperna till att besöka er webbplats
  3. Konvertera till lead
  4. Bearbeta leads (lead nurturing)
  5. Stäng affären
  6. Gör kunderna nöjda så att de blir era ambassadörer

Ingen ska känna sig tvingad till att köpa eller ta kontakt med er, de ska vilja göra det!

För att principen ska fungera behöver man göra ett ordentligt förarbete med personprofiler (personas), bra innehåll i ett genomtänkt flöde som guidar målgruppen rätt, samt en marknadsföringsstrategi. Till detta behövs avancerad spårning/mätning och automatiserade händelser som man förbereder.

Du befinner dig just nu i ett konkret exempel!

Denna artikelserie är faktiskt ett exempel på hur inbound marketing kan fungera, och du visste kanske inte om att du just nu är inne i Dazys inbound marketing :). Bli nu inte rädd, det är inget farligt, beslutet om vad du ska göra med informationen i artikelserien är helt ditt.

Om du tillhör vår målgrupp så har du troligtvis ett behov av att förnya företagets kommunikation mot omvärlden, och har hört talas om inbound marketing. När du nu har ett behov av att fördjupa dig i vad det innebär har du sökt information någonstans på webben och hittat hit. Kanske kommer detta behov slutligen leda till att du tar kontakt med någon som jobbar med inbound marketing, och kanske blir det oss på Dazy? Spännande!
I nästa artikel beskriver jag vidare hur inbound marketing går till.

/Fredrik Colling

Vill du veta mer?

Nästa artikel: Vad krävs för att komma igång med inbound marketing? »