Melinda axlar rollen som digital strateg

Förarbeten, aha-upplevelser och ett användarcentrerat arbetssätt – praktiken har gett Melinda chansen att applicera det hon lärt sig på utbildningen i verkligheten. Hon tar med sig många nyttiga insikter från Dazy.

Du studerar till digital strateg vid Nackademin och tar examen om några veckor, vad skulle du säga är det är bästa med din kommande arbetsroll?

– Det bästa med att få jobba som digital strateg är att jag får vara både analytisk och kreativ. Och se människan bakom tekniken. På så vis kan vi göra det enklare, mer värdeskapande och upplevelserikt att vara kund. Det är just så jag tror att konkurrenskraftiga företag skapas. Och det brinner jag för!

Vad gör en digital strateg om dagarna?

– Digital strategi är brett och kan betyda olika saker för olika personer. För mig handlar digital strategi om att skapa sig en förståelse för både företag, målgrupp och marknad i relation till utmaningen. Och att ta fram långsiktiga och skalbara lösningar, som passar både företag och kund, baserat på insikter. Jag vill förstå helheten med en tjänst eller produkt, men samtidigt se var i kundresan som det brister. På så sätt får vi kännedom om var vi behöver gå in och operera för att designa upplevelsen till det bättre.

Vad har du fått göra under din tid på Dazy?

– Jag har varit involverad i förarbetet hos flera kunder vilket bland annat har inneburit att genomföra intervjuer, skapa personas och utkristallisera contentstrategier. Tillsammans med projektledare har jag även utformat en helt ny modell för hur ett effektivt förarbete ska gå till. Jag har också producerat en del innehåll till Dazybloggen utifrån min strategiska kompetens.

Vad har varit mest givande under praktiken?

– Efter två intensiva och lärorika terminer på Nackademin känner jag att jag var väl förberedd inför praktiken. Jag har haft väldigt mycket frihet och möjligheten att styra riktningen själv. Det har gjort att jag har kunnat utvecklas inom de områden som jag vill växa inom och nu känner jag mig mer trygg i rollen. Jag har dessutom kunnat dela med mig av de metoder som vi har lärt oss i skolan och implementerat vissa av dem här. Samtidigt har jag fyllt på med nya kunskaper och verktyg genom praktiken.

Vi verkar i en snabbföränderlig bransch… hur håller du dig ständigt uppdaterad?

– Jag är väldigt nördig inom digitala trender, beteende och agila arbetsmetoder eftersom det ett är av mina största intressen. Jag prenumererar på vissa nyhetsbrev och träffar regelbundet klasskompisar, lärare och branschkollegor för att dela kunskaper och lära av varandra.

Är det någon speciell trend eller arbetssätt som vi ska hålla koll på framöver?

– Det finns massa spännande trender att hålla koll på! Till exempel ny häftig teknik, som vi bara måste klura ut hur vi ska använda. Men jag tror att det viktigaste är att anamma det användarcentrerade perspektivet i allt vi gör. I och med att det finns så mycket konkurrens på marknaden och då inget företag är ensamt i sin bransch, blir det än mer viktigt att lära känna sina kunder. Om vi kan skapa en positiv och sömlös upplevelse i varje touchpoint samtidigt som vi gör kundens liv lite enklare med hjälp av innovation, kommer den välja oss. Håll utkik efter agila arbetsmetoder som Design Thinking.

 

Vem? Melinda.

Gör? Studerar digital strategi vid Nackademin, har gjort praktik på Dazy under höstterminen.

Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!