Inhousebyrå, nätverk eller en fullservicebyrå?

Reklambyrå, webbyrå, contentbyrå, SEO/SEM-byrå, produktionsbyrå, annonsbyrå, IT-konsult, managementkonsult. Hur många är inblandade i ert marknadsarbete? Hur väl fungerar det i er redan komplexa verksamhet? Vi på Dazy stöter ofta på företag som tappat greppet om sitt marknadsarbete då de sitter fast med en webbyrå utan proaktivitet, en sökmotorkonsult som bara bryr sig om placeringar på Google, eller har ett internt åtagande utan rutiner eller tillräckligt med tid och erfarenhet.

Många företag bygger upp en inhousebyrå, med fördelar som att personal på plats kommer närmst verksamheten och en lön är billigare än konsultarvode. Problemen kan dock bli tydliga när man märker att den bästa kompetensen föredrar variation och därmed är både svår att attrahera och behålla, samtidigt som hemmablindheten kan vara besvärlig när den digitala utvecklingen går så fort. Man inser också att inhousebyrån inte räcker till när det kommer till expertkunskaper som bara behövs ibland, och man blir tvungen att anlita någon extern ändå.

Att ha flera olika leverantörer för sitt marknadsarbete kan lätt bli stökigt, ineffektivt och dyrt. Inte minst riskerar man att betala för resultat som uteblir. Kommunikationen brister, parterna är inte synkade och den avgörande röda tråden försvinner. Många kockar gör inte alltid soppan bättre – en partner med samlad digital kompetens kan vara lösningen.

Istället för att anställa ett helt inhouse-team eller anlita flera olika leverantörer, kan man hitta en proaktiv partner med det mesta av den kompetens man behöver, och som tar taktpinnen på riktigt. Att ha en samarbetspartner för all digital kommunikation ger kontroll, stabilitet och ett tydligt fokus.

I ett samarbete med Dazy har ni dedikerade kontaktpersoner, ett erfaret och sammansvetsat team med spetskompetens som man behöver ofta eller sällan. Ett team med värdefull, färsk erfarenhet från andra företag och branscher. Dessutom är ni inte lika känsliga för sjukdom/frånvaro eller toppar och dalar i verksamheten.

Dazys specialitet är att hjälpa B2B-bolag med långa säljcykler att växa. Det gör att alla aktiviteter är kopplade till långsiktiga och kortsiktiga mål. Vi skräddarsyr ett upplägg som passar era behov med en fast månadskostnad (retainer) och gör en långsiktig plan för vad som ska göras månad för månad, samt sätter mål att sträva efter. Utöver retainern kan man alltid planera in annat löpande vid behov.

Vid en första anblick tycker vissa att det låter dyrt att ha en fullservicebyrå. Räkna då på vad det kostar att anställa en person, med kringkostnader såsom pension, semester, kontorsplats och dator etc, och ställ detta mot värdet av 25 experter. Och räkna på vad man går miste om genom att fortsätta med flera passiva byråer eller konsulter utan en gemensam plan.

Vårt mål är att leverera värde för våra uppdragsgivare.

Läs även: Är er webbplats en del av en kundresa?

Vad kan Dazy tillföra som marknadsfunktion?

Vi är en fullservicebyrå som kan ta hand om hela, eller delar av era digitala visioner — från varumärke och kommunikation, till tekniska plattformar, marknadsföring och analys. Eller lite mer specificerat:

  • Strategi och rådgivning
  • Koncept- och varumärkesutveckling
  • Digital marknadsföring och konvertering
  • Sökmotoroptimering, e-post och sociala medier
  • Grafisk produktion för digitalt och print
  • Webbproduktion och vidareutveckling
  • Apputveckling
  • Copywriting (webb, sociala medier, internkommunikation etc)
  • Innehållsproduktion (foto, video, grafik, rörligt)
  • Inbound marketing & marketing automation
  • Analys och utvärdering
  • Aktiv förvaltning och premium hosting av webbplatser
  • Utbildningar för er personal
Hypnotisk
Röda tråden

Hör av er så berättar vi mer om hur ett samarbete med Dazy kan se ut!


Hör av er så berättar vi mer!

Ladda ner vår guide och checklista inför byråupphandling här! Ladda ner här