Den vänliga och långsiktiga marknadsföringsmetoden

Det går ett surr genom marknaden. Folk namedroppar en massa verktyg som heter Hubspot, Sharpspring, Eloqua, Pardot, SalesManago och pratar om konstiga engelska begrepp såsom marketing automation, content marketing, buyer personas, workflows, och inbound marketing.

Är du en marknadschef eller vd som insett att detta är något du borde kunna mer om, och eventuellt applicera i er marknadsföring? Kanske du redan testat på inbound men ännu inte fått det att funka?

Låt oss hjälpa dig få klarhet i vad detta handlar om och hur ni skulle kunna ha nytta av inbound marketing.

Bakgrunden till inbound marketing

Inbound marketing-filosofin utgår ifrån att marknaden har förändrats med internet. Potentiella kunder kan söka upp lösningar på nätet och är inte längre lika angelägna att klicka på annonser eller tacka ja till säljmöten om man ringer eller mailar dem. Säljavdelningar vittnar om att det blir allt trögare att få till affärer genom uppsökande försäljning.

Så vad är inbound marketing?

Inbound marketing är ett holistiskt sätt att arbeta med sin marknadsföring och försäljning, där man är mån om att verkligen förstå sina målgruppers behov och situation och hjälper dem genom att bjuda på kunskap. Med denna hjälpsamma approach bygger man förtroende och relation, vilket leder till att man även hjälper en potentiell kund att förflytta sig mot att bli en kund.

Inbound-processen i grova drag, med ordförklaring:

Man börjar med att reda ut hur företagets  ideal customer  (drömkund) är. Därefter skapar man buyer personas (semi-fiktiva personligheter) genom att intervjua befintliga kunder och kundansvariga.

För att skapa en pedagogisk kundresa reder man ut vilka frågeställningar och problem dessa prospects har, och börjar skapa en content plan (innehållsplanering för artiklar, filmer etc). Det innehåll man planerar att producera ska vara hjälpsamt, trovärdigt och attraktivt för den potentiella kunden och planeras in i faserna awareness, consideration och decision, för att anpassas till läsarens kunskapsnivå.

Det content man producerar går som sagt ut på att bjuda på kunskap som är värdefull för den potentiella kunden. En del av kunskapen kan vara så värdefull att besökaren är villig att dela med sig av sina kontaktuppgifter för att ta del av. I detta läge konverterar den potentiella kunden till ett lead, en person som är intressant att hålla kontakten med och bearbeta, så kallad lead nurturing.

För att göra detta effektivt utan att behöva upprepa samma budskap till varje enskild person förbereder man serier med schemalagda email som skickas automatiskt, så kallad marketing automation.

Fråga chans på oss

Söker ni en digital samarbetspartner?
Ring oss på 08 – 545 633 00 eller maila till hej@dazy.se. Vi hörs!