Inbound-processen i grova drag, med ordförklaring:
Man börjar med att reda ut hur företagets ideal customer (drömkund) är. Därefter skapar man buyer personas (semi-fiktiva personligheter) genom att intervjua befintliga kunder och kundansvariga.
För att skapa en pedagogisk kundresa reder man ut vilka frågeställningar och problem dessa prospects har, och börjar skapa en content plan (innehållsplanering för artiklar, filmer etc). Det innehåll man planerar att producera ska vara hjälpsamt, trovärdigt och attraktivt för den potentiella kunden och planeras in i faserna awareness, consideration och decision (se bild till höger), för att anpassas till läsarens kunskapsnivå.
Det content man producerar går som sagt ut på att bjuda på kunskap som är värdefull för den potentiella kunden. En del av kunskapen kan vara så värdefull att besökaren är villig att dela med sig av sina kontaktuppgifter för att ta del av. I detta läge konverterar den potentiella kunden till ett lead, en person som är intressant att hålla kontakten med och bearbeta, så kallad lead nurturing.
För att göra detta effektivt utan att behöva upprepa samma budskap till varje enskild person förbereder man serier med schemalagda email som skickas automatiskt, så kallad marketing automation.