Sökmotoroptimering

Hur sökmotoroptimerar man en webbplats?

Sökmotoroptimering är i dag en hygienfaktor för en hemsida. Att inte vara sökbar och hittas på sökmotorer innebär att människor inte hittar ert företag. Jobbar man med digital marknadsföring bör man kunna sökmotoroptimera. Grunden till sökmotoroptimering (SEO) är en webbplats som är byggd på rätt sätt med rätt kod och innehåll. Här beskriver vi SEO kortfattat:

Sökordsoptimering

Stora delar av arbetet med sökmotoroptimering syns inte på ytan, man måste titta under huven. Här går vi dock inte in på de tekniska delarna av sökmotoroptimering utan håller oss till innehållet, det som en redaktör eller innehållsproducent bör känna till. Därför pratar vi här även om att sökordsoptimera.

För att sökordsoptimera väljer man ut en mängd ord eller uttryck som man ska fokusera på. Dessa väljer man ut genom att först göra en sökordsanalys, för att se vilka sökbegrepp som faktiskt söks på, som man anser är relevanta för sina målgrupper samt att se hur konkurrensen ser ut. Huvudregeln är att varje sökord eller sökfras ska ha sin egen sida eller inlägg på sajten. För att optimera för synonymer eller relaterade begrepp kring ett ämne ska man helst skapa separata sidor. De ämnen man väljer att skapa innehåll kring bör byggas upp i form av topic clusters, läs mer om detta här.

Till exempel är den här sidan som ni tittar på just nu optimerad för uttrycket sökmotoroptimering. Denna sida är dessutom en del av ett topic cluster som handlar om digital marknadsföring, ett övergripande ämne som SEO är en del av.
Som ni kan se förekommer uttrycket sökmotoroptimering på denna sida i titelfältet, i huvudrubrik, underrubrik, i URL:en (sidans adress och namn) samt i återkommande i brödtexten. Rubriker ska vara korrekta headertaggar, och varje sida ska innehålla en (varken mer eller mindre) huvudrubrik: <h1>RUBRIK</h1>. Dessa är några av de viktigaste ställena uttrycket ska finnas på för att sidan ska uppfattas som relevant för Google.

Sidans titel och URL är viktig för SEO

Meta-information är sidans titel och beskrivning, denna info är viktig för Google men även för besökaren då denna information är det man ser i sökresultatet.

Meta-informationen visas i sökresultatet

När webbplatsen är byggd och registrerad av Google fortsätter arbetet med att hålla hemsidan relevant och levande. En webbplats som inte uppdateras kan uppfattas av Google som inaktuell och riskerar sjunka på listorna.

En sökmotoroptimerad webbplats innebär bland annat:

  1. Att webbplatsen är tekniskt korrekt uppbyggd med semantisk kod
  2. Att sajten laddar snabbt
  3. Att sökbegreppet förekommer på rätt ställen enligt ovan
  4. Att man har bra länkar internt på sajten (topic clusters)
  5. Att det finns relevanta externa länkar till webbplatsen
  6. Att innehållet är relevant och intressant så folk stannar kvar och gärna återkommer eller delar

Hur hittade du oss? Hör av er om ni vill diskutera sökmotoroptimering med oss!

Business inquiries

Berätta om era utmaningar för oss, vi har erfarenhet från hundratals case och kan guida er i era vägval.