UX-design står för User Experience design, och handlar om att maximera besökarens upplevelse av en digital tjänst med ett visuellt gränssnitt/UI (User Interface). Att lyckas med UX-design kräver alltså insikter om besökarna och tydliga målsättningar. När vi tar fram UI-design placerar vi ut budskap i bland annat bild och text så att det samverkar med funktion. Ett väl genomfört förarbete med målgruppsanalys, wireframes och designskisser ökar chanserna för att besöket på er webbplats blir enkelt och behagligt för målgrupperna. Men det är först när man kan analysera beteenden på webbplatsen som de verkliga insikterna kan inhämtas, och det är då vi optimerar designen på riktigt.
Responsive webbdesign
Chrome, Firefox, Safari och Edge är några av de vanligaste webbläsarna. Varje webbläsare/browser finns i olika versioner som kan visa webbplatser annorlunda. Därför är det viktigt att dels anpassa webbdesignen så att den ser bra ut i de flesta webbläsarna. Vi anpassar webbdesignen till utvalda viewports, det vill säga olika skärmstorlekar och skärmupplösningar eftersom det i dag finns över 100 olika viewports i form av stationära datorer, laptops, surfplattor och smartphones. Så kallad responsive webbdesign innebär att designen anpassar sig efter den yta som webbplatsen ska rymmas i.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Dazy är inlästa på WCAG, det vill säga hur man designar och bygger webbplatser som är användarvänliga och tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Vi bygger sajter som följer riktlinjer inom W3C-standarder.
Några frågor inför ett uppdrag inom webbdesign/UX-design:
- På vilket sätt är er webbplats viktig för er?
- Vad ska er webbplats fylla för funktion i er affärsverksamhet?
- Vilka målgrupper vänder ni er till och vad vill ni att de ska göra?
- På vilka sätt skulle er webbplats kunna göra nytta?
- Har era konkurrenter kommit längre i sin webbnärvaro?
- Söker er målgrupp efter era tjänster eller produkter på nätet?
- Återfinns er webbsida på Google om man söker på relevanta sökbegrepp?