Retriever

Strategi, webb och marknadsföring för Retriever Group

Retriever Group är Nordens ledande företag inom mediebevakning samt insiktsarbete för kommunikation, och har drivit digitaliseringen av sin bransch i över ett decennium. Retriever såg behovet av ett omtag: en strategisk plattform för att lyfta sin tidigare nationella kommunikation och marknadsföring till nordisk nivå, med ett digitalt fotavtryck som bättre reflekterade varumärket.

Dazy har haft det stora nöjet att tillsammans med en driven marknadschef bygga denna plattform och resa strategiskt såväl som operativt, med ett härligt och kreativt samarbete som grund.

 

”Jag är så otroligt glad över att ha hittat Dazy. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan teamet som stöttar mig i allt jag behöver.”

– Linda Andersson, Marketing Manager Nordics

Hubspot CMS för en nordisk webbplats

Kundens grundbehov var att flytta nationella webbplatser in till en attraktiv plattform på nordisk nivå samt etablera en ny struktur för marknadsföring. Vi såg snabbt att inbound metodologi var en perfekt match för Retrievers affär för att stärka positionen som thought leader och generera leads, och landade tillsammans i valet av Hubspot för CMS.

Dazy satte ihop ett litet och agilt team för att skapa en digital strategi samt en MVP-version av webbplatsen. Efter tre intensiva månader hade vi i nära dialog med kund designat, utvecklat, och lanserat en on-brand website vilken samlade Retriever Group i en gemensam plattform. En plattform som organiskt genererar leads och med en upplevelse som andas Retriever: nordiska, digitala, och professionella. Projektet blev dessutom klart före deadline och landade 15% under budget, möjliggjort av tydliga ramar och stort förtroende från Retrievers marknadschef.

Ett år senare var facit tydligt: jämfört med samma period föregående år hade alla nyckelsiffror ökat dramatiskt.

  • 233% ökning av antal besökare på sajten
  • Fördubbling av antal sökord i topp 3 på Google
  • 33% längre besök på sajten
  • 61% ökning av organisk trafik
  • Upp till 11% CTR för SEM-kampanjer

Inbound och kampanjarbete

Strax efter lansering av webbplats producerade vi Retrievers första automatiserade inbound marketing-kampanj, vilken snabbt fyllde upp företagets CRM med kvalificerade leads med mycket fina KPI-resultat. Underlaget för denna kampanj bestod av flertalet e-böcker Dazy producerat på rekordtid. Ibland behöver man inte välja mellan fart, mängd, och kvalitet – materialet används flitigt i olika former än idag och har även varit underlag för den kurs i sociala media Dazy skapade för Retrievers internutbildning.

Insiktsarbete och SEM

Vårt löpande samarbete tog snabbt en datadriven karaktär, med regelbundna insiktsrapporter där data för webbplats och marknadsföring inte bara analyserades utan användes för att driva vidare handling via konkreta rekommendationer. En särskilt glädjepunkt varje vecka är det löpande arbetet med marknadsföring och SEM, där sökord och annonsering konstant utvärderas och optimeras för att attrahera leads på löpande band.

hubspot

 

Dazy skapar de annonser och banners som Retriever behöver för att driva trafik till webbplatsen, där besökarna möts av relevant content och lead nurturing workflows.

Idag arbetar Retriever och Dazy löpande och nära tillsammans för att vidareutveckla både webbplats, kundresor och SEM. Här är några av de saker som vi samarbetar inom:

  • Designanpassningar av grafisk profil för att fungera digitalt
  • Digital design guidelines
  • Utveckling av flexibla moduler i Hubspot
  • SEM-strategi, uppsättning och löpande resultatuppföljning
  • Inbound-kampanjer och lead nurturing
  • Uppsättning av dashboard för analys
  • Vidareutveckling av webbplats
  • Stöd för intern förankring av Hubspot och processer i organisationen

Besök webbplatsen