Trender inom sociala medier att hålla koll på under 2022

Nyfiken på vilka trender som kommer vara extra påtagliga under 2022? Nedan listar vi några trender Dazy tror kommer ha stor påverkan på sociala medier i år.

 

#1 TikTok kommer att fortsätta växa som plattform för annonsering.

Under pandemin började man höra om en ny plattform bland kollegor, familj och vänner: TikTok.

TikTok har onekligen haft en snabb tillväxt. Faktum är att termen ”TikTok” hade en 61 % ökning av omnämnanden från år till år fram till 2021, och var den första icke-Facebook-appen som nådde 3 miljoner globala nedladdningar.

Med snabb tillväxt är det lätt att anta att det är en övergående modefluga (Clubhouse…) – men så var inte fallet. TikTok erbjuder unika möjligheter att engagera sig direkt med konsumenter, och stora varumärken som NBA, Duolingo, Ryan air och Dunkin’ utnyttjar appen för att nå nya målgrupper med miljontals visningar och interagerande.

Andra sociala medieplattformar har använt TikToks popularitet som inspiration för att ändra sina egna plattformars funktioner. Till exempel skapade Instagram Reels och Reddit tillkännagav precis en liknande videofunktion i kortformat på sin egen plattform.

Under 2022 kommer vi troligtvis se en fortsatt framfart av TikTok, särskilt när flera utforskande varumärken upptäcker hur de kan utnyttja appens popularitet för att utöka varumärkesmedvetenheten och nå nya målgrupper. Dessutom kommer vi att se TikToks effekt på det sociala medielandskapet i stort, eftersom andra plattformar ändrar sina funktioner för att utöka betoningen på kortformat och lättsmält innehåll.

.         

 

#2 Företag kommer att anställa eller outsourca fler människor till sociala medier.

Sociala medier är onekligen en kraftfull strategi för ert företag och det är inte bara positivt för varumärkesmedvetenheten heller. Det är också ett effektivt verktyg för att generera intäkter. Faktum är att 79 % av de tillfrågade* säger att användargenererat innehåll på sociala medier påverkar deras köpbeslut avsevärt i jämförelse med mer traditionell marknadsföring.

Därför kommer du troligtvis att se många fler företag dedikera tid till sociala medier under 2022.

 

#3 Augmented Reality kommer att bli konsumenternas föredragna sätt att prova på produkter och interagera med varumärken.

Augmented Reality (AR) har funnits i några år nu och det blir allt vanligare att varumärken använder AR för att göra det möjligt för konsumenter att testa produkter före köp.

AR har också visat sig vara effektivt för ett företags resultat. Faktum är att AR kan förbättra klickfrekvensen för köp med uppemot 33 %.*

Carolina Arguelles Navas, Snap Inc.s chef för AR-produktstrategi och produktmarknadsföring, sa att hon tror att förstärkt verklighet (AR) kommer att bli konsumenternas föredragna alternativ när de provar produkter 2022. 

– Vi har sett intresset och engagemanget för AR som exploderat under de senaste två åren och har nu över 200 miljoner snapchatters som engagerar sig med AR varje dag. Trenden är här för att stanna, och den kommer bara att fortsätta växa.

Om du tror att AR skulle kunna passa bra för ditt varumärke är Snapchat en effektiv plattform för att testa det – den sociala plattformen når över 90 % av 13-24-åringar och över 75 % av 13-34-åringar i USA, inklusive nästan en av två smartphoneanvändare, så det är ett bra tillfälle att få dina produkter inför en stor publik. Några kända märken som hoppat på trenden är H&M, Spotify, Viaplay och Lego.

 

#4 Social reklam kommer att bli mer sofistikerad.

Eftersom Google planerar att fasa ut cookie-spårning till 2023, kommer ”the death of the third party cookie” ske under det kommande året – vilket innebär att många marknadsförare kommer att behöva vända sina befintliga strategier i takt med att marknadsföring utvecklas.

Lyckligtvis finns det gott om effektiva annonseringsalternativ som inte kräver cookies från tredje part. För att nämna några: Användargenererat innehåll, riktade och personliga annonser på sociala medieplattformar, e-postmarknadsföring och remarketing för sökmotorer.

Istället för att använda tredjepartscookies för att definiera annonser, är detta ett bra tillfälle att utveckla en datadriven strategi med hjälp av mätvärden för att förstå användarnas intressen och preferenser på en djupare och mer personlig nivå.

 

#5 Influencer Marketing fortsätter att utvecklas.

Influencer-marknadsföring har funnits ett tag – och det kommer inte gå någonstans inom den närmsta tiden, men det utvecklas hela tiden.

Anledningen? Konsumentens förväntningar på influencer marketing förändras.

Idag räcker det inte att bara använda en kändis eller välkänd influencer för att marknadsföra produkter. Som rapporten från ExpertVoice Consumer Trust Panel visar, säger bara 4 % av konsumenterna att enbart kändisstöd kommer att få dem att göra ett köp.

Istället tittar de flesta konsumenter på influencer-innehåll som:

  • Visa upp varumärkets värde
  • Visar varumärkets produkter eller tjänster in action
  • Förklarar hur man får ut så mycket som möjligt av varumärkets produkt eller tjänst

Rapporten förklarar att ”ha ärliga, personliga och utbildade individer som ger rekommendationer baserat på faktiska erfarenheter är en nyckelfaktor för att avgöra om de skulle lita på rekommendationen.”

Av denna anledning kommer vi sannolikt att se varumärken fortsätta att skifta mot att använda mikro- och nano-influencers för att skapa inte bara medvetenhet, utan också meningsfullt engagemang och tillit.

Faktum är att en rapport från Later från 2021 visar att innehåll från influencers med 25 000 eller färre följare får mest engagemang – med ganska stor marginal.*

Med detta kommer vi troligtvis också se mer långsiktiga samarbeten som bildar starkare relationer mellan mikro/nano-influencers och varumärken. Detta kommer att öppna dörren för mer långvariga samarbeten och skapande av innehåll – och kommer nästan att stänga dörren för enstaka influencer-kampanjer framåt.

 

#6 Ingen kommer längre vilja prata med ditt varumärke i telefon eller på mail.

Mellan nedstängningar i världen stoppades många globala leverantörer och den bristande arbetskraften gjorde att konsumenter hade svårt att få tag på företagen. Här upptäckte de istället att de kan få svar på dessa frågor enklare med hjälp av sociala medier.

I en Nielsen-undersökning beställd av Facebook sa 64 % av människorna att de skulle föredra att skicka meddelanden istället för att ringa eller maila ett företag. Gartner berättar att 60 % av alla kundtjänstförfrågningar kommer att hanteras via digitala kanaler år 2023.

Trots den ökade efterfrågan är många organisationer ännu inte redo att leverera effektiv kundsupport via sociala medier.

 

Är du mer intresserad av detta? Hör av dig till oss eller kika på våra tjänster inom digital marknadsföring.